Grekiskt bröd

Här kommer receptet på det fantastiskt goda brödet som jag bakade igår !
 
 
Ingredienser:
 
75gram jäst
8dl fingervarmt vatten
1,5msk havssalt
0,5dl olivolja
1msk honung
0,5kg vetemjöl
0,5kg lantbrödsmjöl
 
100gram margarin
4-6 vitlöksklyftor
timjan
 
 
Gör så här:
 
Smula jästen i en bunke.
Häll på vattnet, och rör så jästen löses upp.
Tillsätt salt, olja och honung.
Häll i mjölet och blanda till en fast deg.
Dela degen i två delar, och lägg i varsin bunke. Låt jäsa under bakduk i 45minuter.
Sätt ugnen på 220grader.
Blanda margarin, pressade vitlöksklyftor 2-3sycken efter tycke och smak.
Kavla ut ena degen och bred på vitlöksmargarinet, strö på timjan.
Vik ihop degen och låt jäsa under bakduk ytterliggare 30minuter.
Gör samma sak med den andra degen. 
Lägg upp degen på bakplåtspapper och grädda i ca 25minuter tills brödet fått färg.
 
 
 
Tips ! 
Enligt grundreceptet ska det vara 1,5kg vetemjöl, då jag inte hade så mycket hemma tog jag vad jag hittade i skafferiet - lantbrödsmjöl.
Det går även bra att byta ut timjan till andra kryddor. Jag hade timjan i det ena brödet och i det andra hade jag en tzatsikikrydda.
 
 
 Inspiration och grundrecept har jag hittat hos vardaxlyx.devote.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0