Mariabollar

Jag provade ett nytt recept igår, Mariabollar.
Nedan kommer receptet som jag använde, med en liten förändring - efter mitt misslyckande med vaniljkrämen beslutade jag att göra marsankräm. Receptet kommer från Sju sorters kakor.


Ingredienser 15stycken:

2dl vetemjöl
3msk strösocker
75gram margarin

3dl vatten
100gram margarin
2dl vetemjöl
3 ägg

Fyllning:
Marsankräm

Garnering:
Florsocker



Gör såhär:

Lägg bakplåtspapper på plåtar. Sätt ugnen på 175grader.

Arbeta ihop en deg av mjöl, socker och margarin. Låt degen stå kallt.

Koka upp vatten och margarin. Rör i mjölet. Låt massan koka under kraftig omrörning tills den släpper kastullens botten. Ta den från värmen och låt smeten svalna. Tillsätt ett ägg i taget och rör kraftigt en stund mellan varje ägg.
Klicka ut smeten som runda bollar på bakplåtspappret, men ganska stort avstånd från varandra.

Kavla ut mördegen till runda kakor, ca 6cm i diameter. Lägg en kaka på varje "boll".

Grädda bakelserna i nedre delen av ugnen, jag gräddade mina i ca 30minuter, tills dom känns lätta.
Låt dom svalna.

Blanda marsankräm, dosering enligt tabell på kartongen. (Enligt receptet ska man göra egen fyllning, men jag valde att ha i marsankräm.)

Gör ett hål i botten på bakelserna och fyll dom med kräm. Sikta florsocker över.


Mums! Dom blev jättegoda :o)



Kommentarer
Postat av: Mammzen

Kommer du ihåg att vi ätit såna förr.... Farmor brukade baka dom! Gudars va sugen jag vart.... Kramiz

2012-06-12 @ 08:38:08
Postat av: Marie

Jag har ett svagt minne av att jag hjälpt farmor att baka dessa någon gång :o) Kanske hon vill baka dom snart igen?

Kram !

2012-06-12 @ 10:37:01
URL: http://marieochmikael.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0