Nougat- och nötkolakakor

Jag provade ett nytt recept förra veckan och bakade Nougat- och nötkolakokar, som jag hade med mig till midsommarfirandet i Karlskoga :o)
 
 
Recept till ca 30stycken kakor
 
Ingredienser:
 
4,5dl vetemjöl
0,75dl strösocker
200gram margarin
1 ägg
 
Fyllning
100gram mjuk nougat
 
Kolasås
200gram nötter
150gram margarin
1dl vispgrädde
1dl ljust muskovadosocker
1dl ljus sirap
 
 
Gör så här:
Hacka ihop vetemjöl, strösocker och margarin till en smulig massa. Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt degen vila i kylskåpet ca 30minuter.
Sätt ugnen på 175grader. Tryck ut degen i formar (ca 5cm i diameter) och ställ dom på en plåt. Grädda mitt i ugnen 15-20minuter.
Fyllningen, Skär nougaten (lika många bitar som antal kakor) Lägg en bit i varje form direkt när plåten tagits ur ugnen.
Kolasås, Blanda ihop margarin, vispgräddeuskovadosocker och ljus sirap i en kastrull. Sjud på svag värme tills såsen börjar tjockna, 15-20minuter. Blanda i nötterna.
Fördela blandningen i formarna och låt kakorna kallna. Förvara dem i kylen eller frysen.
 
 
 
 
Jag hade salta cashewnötter och hackade hasselnötter i mina kakor. Kakorna var goda men väldigt söta, så nästa gång ska jag använda mer saltade nötter.
 
Receptet hittade jag på greiddnos.blogspot.se när jag googlade efter nya spännande recept.

Kommentarer
Postat av: Mammzen å mormor

Så himla goda!!! =) Tack Marie.

2013-06-27 @ 08:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0