Valborgsmässoafton och kladdkaka med fudgeglasyr

Vi hade mysigt Valborgsfirande hemma hos oss igår, tillsammans med Joel, Hanna&Theo, Robin&Sandra och Kalle&Amanda. Till efterrätt blev det kladdkaka med fudgeglasyr. Jag har bakat den gång tidigare, och den är otroligt god !
 
 
Kladdkaka med fudgeglasyr
 
Ingredienser 
 
Botten
100gram margarin
2 ägg
3dl strösocker
1,5dl vetemjöl
5msk kakao
2tsk vaniljsocker
1krm salt
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175grader.
Smält margarinet.
Blanda övriga ingredienser i en bunke.
Rör ner det smälta margarinet till allt blandet sig.
Smöra en löstagbar form på 24cm.
Grädda i 20minuter.
Låt svalna i ca 10minuter, gör under tiden glasyren.
 
 
Glasyr
2dl vispgrädde
1dl strösocker
1dl sirap
100gram mörk blockchoklad
100gram margarin
 
Gör så här
Blanda alla ingredienser till glasyren utom margarinet i en kastrull.
Låt koka tills den tjocknar (ca 15min)
Tag av kastrullen och rör ner margarinet till en jämn fudge.
Bred glasyren över kakan.
Låt kakan svalna i kyl, ca 3timmar.
 
Igår serverade jag kakan tillsammans med rosa vispgrädde och fruktsallad.
 
Inspiration till kakan har jag fått av Linda, som hittat receptet hos www.femme.se/bakverkochfikastunder
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0